Fem punkter om fremtidens velferd (2019)
Les fem punkter om teknologiens betydning for fremtidens velferd fra Christian Græm, spesialrådgiver i Strategi- og utviklingsenheten i Bærum kommune.
Les fem punkter om teknologiens betydning for fremtidens velferd fra Christian Græm, spesialrådgiver i Strategi- og utviklingsenheten i Bærum kommune.
Kommunal sektor skal trekkes tidligere inn og gis reell innflytelse i statlige digitaliseringsprosjekter sektoren berøres av. Det har regjeringen og KS blitt enige om i en ny digitaliseringsstrategi for offentlig sektor.
Digitaliseringsminister Nikolai Astrup ønsker innspill til regjeringens arbeid med en nasjonal strategi for kunstig intelligens. Innspill til nå er samlet på en egen nettside: regjeringen.no/KI-strategi
Stavanger har utformet et styringsdokument som beskriver hvilke strategiske føringer og prinsipper som skal legges til grunn for å nå målet om et reelt digitalt førstevalg.
Gode og tilgjengelige digitale tjenester styrker dialogen med innbyggere og næringsliv og gir gode lokalsamfunn. Dette er visjonen for KS' digitaliseringsstrategi 2017-2020.
Regjeringen vil i løpet av 2019 ha ferdigstilt en helhetlig strategi for kunstig intelligens. Digitaliseringminister Nikolai Astrup begrunner dette med at kunstig intelligens kan gi mange samfunnsmessige fordeler, men også at det er nødvendig å se på etikk og personvern knyttet til den nye teknologien.
Regjeringen har som mål at innbyggere og næringslivet bare skal behøve å rapportere samme informasjon til det offentlige én gang. Digitaliseringsminister Nikolai Astrup mener dette vil føre til at offentlig sektor kan levere bedre tjenester til befolkningen og næringslivet, og at innbyggere og bedrifter får en enklere hverdag.
Innovative anskaffelser bruker mulighetene i anskaffelsesregelverket og virkemiddelapparatet til å kjøpe bedre produkter og tjenester. Her finner du hjelpemidler for at kommunen kan skape innovasjon gjennom sine anskaffelser.
Veikartet er en metode- og verktøykasse som følger innovasjonsfasene A til Å, og som skal sette kommuner i stand til endre offentlige tjenester for å møte fremtidens behov.
N3 (Nytt, nyttig, nyttiggjort) er et prosessverktøy som beskriver kort hva innovasjon er, og gir tilbakemelding og veiledning i et konkret case.